Suçiçeği, Kızamık, Kızamıkçık,5.hastalık,6.hastalık gibi çok bilinenler daha küçük yaşlarda ortaya çıkar. En çok bilinen döküntülerdir.

VİRAL HASTALIKLAR

Herpes Simpleks (Uçuk)

Herpes simplex virüs tip 1 ağız bölgesi en çok olmak üzere vücudun her yerinde nadir genital bölge

Herpes simpex virüs tip 2 genital bölge uçuklarından sorumludur.

Bulaş direkt temas ile deri mukozadaki çatlaklardan veya infekte sekresyondan damlacık yoluyla bulaşır. İlk enfeksiyondan sonra duyusal sinir ganglionlarına yerleşen virüs stress,güneş,ateş vücut direncinin düşmesi ile tekrarlamaktadır.

Lezyon çıkmadan önce batma sızı gibi belirtiler ile gruplaşmış küçük sulu kırmızı kesecikler olur. Çok sık tekrarlıyorsa uzun süreli tedavi gerekebilir.

Genital bölge uçukları hasta tarafından önemsenmez ve cisel yolla partnerine bulaşabilir.Hamile kadınlarda genital herpes öyküsü varsa normal doğum önerilmez.

Herpes Zoster (Zona)

Varicella zoster virüs, su çiçeğine yol açar. Virus sonrasında arka kök ganglionlarına yerleşir ve yaşamın herhangi bir döneminde stress,direnç düşüklüğü gibi nedenler ile vücudun sadece yarısını kuşak tarzında tutan ağrılı grube veziküller şeklinde ortaya çıkar. Çift taraflı tutulum,ikinci kez olması durumunda malinite açısından hasta tetkik edilmelidir.Önce ağrı başlayıp doktor doktor gezmesine neden olabilir. Ne zaman döküntüler otaya çıkarsa o zaman tanı koymak kolaydır.Tedaviye ilk 3 gün içinde başlanması ağrının kalıcı olmaması açısından önemlidir. Bir de Zona rahatsızlığı olan kişilerden suçiçeği geçirmemiş kişilere suçiçeği bulaşabilir.

Yüz tutulumunda göz tutulduysa gözde hasara,kulak içinde lezyonlar varsa yüz felcine neden olabilir.

Verruka (Siğil)

Human papilloma virüs(HPV) etkendir.Akut bulgu vermeden uzunca subklinik olarak kalabilirler. Deri ve mukozada deri renginde ya da grimsi küçük topçuklar, yüzde susam tanesi gibi, genital bölgede karnabahar yada eldiven gibi çıkıntılı olmak üzere değişik sekillerde görülür. Kurcalanması,travmatize edilmesi yayılımı kolaylaştırır.

Kişiden kişiye direkt temas ve indirekt kontamine yüzey ve eşyalarla olur.

Genital bölgedekilerin bazı tipleri rahim ucu kanserine sebep olabilir.

Temastan sonra lezyon çıkması birkaç haftadan,bir yıldan daha uzun süreye uzayabilir.

Viral olduğu için kendiliğinden geçebilir fakat bulaşıcı ve tedaviye dirençli oldukları için tedavi edilmelidir.

Molluskum Kontagiozum

Sıklıkla çocuklarda görülmekle birlikte, seksüel aktif erişkinlerde, direkt deri temasının olduğu sporcularda ve HIV enfeksiyonu gibi hücresel immunitenin bozulduğu kişilerde görülür.

İnfeksiyon yakın fiziksel temas,ortak kullanılan eşyalar ve kendi kendine bulaştırmayla olur.

Temas sonrası 2-7 haftadan 6 aya kadar lezyon çıkabilir. Deri renginde yüzeyi düzgün, merkezi göbeklenme gösteren kubbe şeklinde papüldür. Erken tedavi ile çabuk iyileşir.

Anlaşmalı Kurumlar