Fraksiyonel Lazer

Terleme Tedavisi

Terleme vücut ısımızı belli sınırlarda tutmak için gerekli bir mekanizma olsa da fazla terleme kişinin günlük hayatını etkileyen, sosyal açıdan sorun yaratan, günlük aktiviteleri kısıtlayabilen bir durumdur. Vücut ısının düzenlenmesi ve korunmasında başlıca sorumlu olan bezler ekrin ter bezleridir. Bu bezler tüm vücutta bulunmakla birlikte daha yoğun yerleştiği alanlar yüz, koltuk altı, avuç içi ve ayak tabanlarıdır.

Sıcak ve nemli ortamlar, aşırı giyinme, fazla kilo,egzersiz  vücut ısısının artışına bağlı olarak terlemeyi tetikler. Bu fizyolojik bir yanıttır. Ancak hiperhidroz adı verilen durumda ekrin ter bezleri fizyolojik olandan daha fazla çalışır. Kişinin sosyal hayatını, psikolojisini ve yaşam kalitesini olumsuz yönde etkileyen bu durum tedavi gerektirir. Bölgesel hiperhidroz bu aşırı terlemenin koltukaltı, avuçiçi ve ayak tabanı gibi belli alanda olanına verilen bir isimdir. İdiopatik denilen altta yatan bir sebebi olmadan ortaya çıkabileceği gibi altta yatan sistemik bir hastalık sebebi ile de ortaya çıkabilir.

En çok şikayetçi olunan aşırı terleme bölgeleri koltukaltı, avuç içi ve ayak tabanı bölgeleridir. Avuç içi ve ayak tabanı terlemesi çocukluk çağından itibaren görülebilirken koltukaltı  terlemesi ergenlikle birlikte başlar. Hem kadınlarda hem erkeklerde görülebilmektedir. Korku, heyecan, stres gibi emosyonel uyarıcılar arttırıcı rol oynar.

Bölgesel aşırı terlemenin tedavisinde lokal ilaçlar, iyontoforez, botulinum toksin (botoks) uygulaması ve cerrahi tedavi yer alır.

Lokal ilaç tedavileri: Bu tedaviler terleme bölgesine uygulanan krem, roll-on, sprey gibi uygulamalardır. Kimyasal ve bitkisel içerikli olanları mevcuttur. Genellikle ilk tercih edilen tedavi şeklidir. Etkisi kullanıldığı sürece devam eder, uygulama bırakıldığında terleme tekrar başlar. Bazı durumlarda terlemeyi kontrol altına almakta başarılı olamamaktadırlar.

İyontoforez: Cihaz ile yapılan bir terleme tedavisidir. El ve ayak terlemelelerinde etkilidir. El ve ayaklara su dolu kaplarda düşük doz (15-20 miliamper) elektirik akımı uygulanır. Uygulaması kolaydır, işlem sırasında karıncalanma hissedilir. Seanslar şeklinde haftada 5 gün uygulanır, bir seans yaklaşık 20dk sürer. bir aylık tedavi sonrasında tedavi aralığı uzatılır. Tedavinin etkinliği bir iki hafta sonra ortaya çıkar. Ev kullanımı için de cihazlar bulunmaktadır.

Botulinum toksin uygulaması(botoks): Botulinum toksin bakteriden elde edilen bir ilaç olup ekrin ter bezlerinden ter salgısını belli bir süre için engellemesi nedeniyle koltukaltı, el, ayak terlemesinde son zamanlarda sık kullanılan bir tedavi yöntemi olarak tercih edilmektedir. Terleme bölgesine enjeksiyon şeklinde uygulanır,tek seans yapılır. Etkisi 10 gün içinde başlar. Terleme şiddetine göre değişmekle birlikte birçok kişide tama yakın oranda terleme geriler. Etkisi 5-8 ay arası devam eder. El ve ayak bölgesi uygulamaları ağrılı olması nedeniyle tedavi öncesi lokal anestezik krem uygulanır. Koltukaltı uygulamasının herhangi bir yan etkisi yoktur, el ve ayak uygulamalarında nadiren kas güçsüzlüğü görülebilmektedir. Hamilelik, emzirme dönemlerinde uygulanmaz.

Cerrahi tedavi:  Koltukaltından uygulanır. Terlemeyi düzenleyen sempatik sinirler bloke edilir. Kalıcı bir çözümdür. Ancak yan etki olarak başka vücut bölgelerde aşırı terleme görülebilmektedir.