Bül,vezikül olarak tabir ettiğimiz içi su dolu kabarcıklar ile ilgili hastalıklar geniş bir yelpazeye sahiptir. Başta Otoimmun (vücudun kendi hücrelerine yabancılaşması ve onlarla savaşa girmesi) olmak üzere genetik veya metabolik sorunlar zemininde gelişmiş,infektif veya tepkisel kökenli olabilirler.

İÇİ SU DOLU KABARCIKLAR İLE SEYREDEN HASTALIKLAR

PEMFİGUS

Hastaların büyük kısmında ağzında ağrılı ülserler şeklinde başlar. Çok az hastada oral mukozada sınırlı kalmakla birlikte aylar içinde saçlı ve vücut derisinde sulu kesecikler başlar. Bunlar kısa sürede açılıp büyüme eğilimindedir.

Bu hastalarda tanı immunfloresan dediğimiz özel bir biıopsi tekniği ile konur.

Tedavi uzun süreli ve takip gerektirir. Tamamen geçtiğinde bile alevlenmeler olabilir hasta kendine dikkat etmelidir.

Daha hafif formu sırt saçlı deri göğüste kabuklanmalar ile seyreder. Yine biopsi ile tanı konur.

Pemfigus tedavi edilmediğinde mortalite(ölüm)oranı yüksek, tedavide ilaç yan etkileri nedeni ile kesin tanı gerektiren bir hastalıktır.

BÜLLÖZ PEMFİGOİD

Daha çok yaşlı kişilerde görülür.Büller daha gergindir ve kaşıntı vardır. Ağız mukoza tutulumu daha az görülür.

SKATRİSYEL PEMFİGOİD

Deri ve mukoz membranların tekrarlayan sulu kesecikleri ile yapışmalar izler ile sonuçlanan otoimmun bir hastalıktır.

AKİZ EPİDERMOLİZİS BÜLLOZA

Deri ve mukozanın kronik seyirli,özellikle travma bölgelerinde iz ve beyaz noktacıklar bırakarak iyileşen tipidir.

DERMATİTİS HERPETİFORMİS

Aşırı kaşıntılı değişik lezyonların olduğu kronik bir hastalıktır.Genetik yatkınlık,glüten duyarlılığı sebepler arasındadır. Döküntüler çift taraflı olup en sık ekstremitelerin dış yüzü,kalça,boyun,sırtta genellikle kürek kemikleri üzerinde,yüz ve saçlı deride görülür. Ağız nadir tutulup, kuruluk ağızda yaralara neden olur.

İlk lezyonlar hafif kaşıntılı kurdeşen papülleri,plakları ve sulu kesecikle başlar.Zamanla kaşıntı ve yanma hissi belirginleşir. Kaşıntı ile kabuklu papüllere döner.Koyu ya da açık lekeler bırakabilir.

Tanı yine biopsi ile konur.

HAİLEY HAİLEY HASTALIĞI

Ailesel benign pemhigus,kıvrım yerlerinde boyun yanları, kasık ,koltuk ve göğüs altında tekrarlayıcı kırmızı vezikül ve erozyon(soyulma) ile seyreden nadir dermatozdur.Bazen tırnaklarda uzunlamasına beyaz çizgiler olabilir

DİABET BÜLLERİ

Birdenbire normal görünümlü deride ortaya çıkar. Etrafında kızarıklık, sertlik yoktur. İltihap gelişmemesi için bakım önemlidir.

ERİTEMA MULTİFORME

İnfeksiyon (en çok uçuk), ilaçlar,aşılar,radyoterapi ve bazı sistemik hastalıklar ile görülebilir. Hedef lezyon dediğimiz ortada vezikül, papül etrafında eritemli yuvarlak halkalar görülür. Tedavi edilmezse yerinde leke kalabileceği gibi daha da ilerleyebilir.

Anlaşmalı Kurumlar