sedef hastalığı

Alerji Testleri

Alerjenler vücuda ağız yolu ve solunum yolu ile alınarak alerjik reaksiyonlara neden olabildiği gibi cilde direkt temas ederek de benzer reaksiyonların ortaya çıkmasına neden olabilmektedir.

Alerjik reaksiyonlarda allerjenler vücuda giriş yaptıktan veya cilt üzerine temas ettikten sonra 2 farklı reaksiyona neden olmakta. Bu reaksiyonlar alerjik kontak dermatit ve irritan kontakt dermatit olarak adlandırılmaktadır.

Alerjik reaksiyonların tanısında kullanılan 2 farklı test bulunmaktadır. Bunlardan bir tanesi Deri Prick Test, diğeri Patch Test olarak adlandırılan Deri Yama Testi’dir. Deri Prick Test genellikle alerjik kontakt dermatit neden olan allerjenlerin, deri yama test ise irritan kontakt dermatitlerde reaksiyona neden olan allerjenlerin tespitinde kullanılmaktadır.

Deri Prick Test;

Prick test cilde direkt temas eden, solunum veya ağız yolu ile alınan, alerjik kontakt dermatit ve ürtiker ataklarına neden olabilen allerjenlerin tespitinde kullanılmaktadır. Test için içerisinde sıklıkla karşılaşılan allerjenlerin bulunduğu sıvı solüsyonlar ve bu solüsyonları cilt altına göndermek için kullanılan plastik aplikatörler bulunmaktadır.

Test her iki kol iç yüze uygulanmaktadır. Uygulama öncesi alkol ile temizlenen bölgeye allerjen solüsyonlarına temas ettirilen plastik aplikatörler hafif şekilde bastırılmakta. Baskı ile uç kısmı daha ince olan aplikatörler hafif şekilde cilt altına girmekte ve allerjen cilt altına inmektedir. Uygulama basit ve kısa süreli olup uygulama esnasında hasta herhangi bir ağrı duymamaktadır. Allerjen cilt altına gönderildikten sonra 15-20 dakika beklenmekte ve sonrasında test sonucu yorumlanmaktadır.

Deri Yama (Patch) Test;

Deri yana testi genellikle cilde dışarıdan temas eden ve cilt üzerinde çoğunlukla irritan kontakt dermatite neden olan allerjenlerin tespitinde kullanılmaktadır. Test için uluslararası standartlarda en sık görülen allerjenleri barındıran hazır bantlar kullanılmaktadır. Bantlar sıklıkla hastanın sırt bölgesine yapıştırılmaktadır.

Sırt bölgesi temizlendikten sonra allerjen bantları sırt bölgesine yapıştırılmakta ve 48 saat boyunca bu alanda kalmakta. 48 saat sonrası bantlar bu alandan çıkartılmakta ve 1 gün boyunca açık halde bırakılmakta. 72. Saatte hasta tekrardan değerlendirilmektedir. İki gün kapalı bir gün açık halde takibi yapılan hasta bu süre zarfında bu alana su değdirmemektedir.

Test sonucu herhangi bir maddeye karşı reaksiyon oluşur ise bu maddeye karşı test pozitif kabul edilmekte ve hastaların bu maddelerden uzak durması istenmektedir.