Dermatoloji Derim Tıp Merkezi

Kaşıntı Tedavisi İzmir

ALERJİ TESTLERİ

Alerjenler vücuda ağız yolu ve solunum yolu ile alınarak alerjik reaksiyonlara neden olabildiği gibi cilde direkt temas ederek de benzer reaksiyonların ortaya çıkmasına neden olabilmektedir.

Alerjik reaksiyonlarda allerjenler vücuda giriş yaptıktan veya cilt üzerine temas ettikten sonra 2 farklı reaksiyona neden olmakta. Bu reaksiyonlar alerjik kontak dermatit ve irritan kontakt dermatit olarak adlandırılmaktadır.

Alerjik reaksiyonların tanısında kullanılan 2 farklı test bulunmaktadır. Bunlardan bir tanesi Deri Prick Test, diğeri Patch Test olarak adlandırılan Deri Yama Testi’dir. Deri Prick Test genellikle alerjik kontakt dermatit neden olan allerjenlerin, deri yama test ise irritan kontakt dermatitlerde reaksiyona neden olan allerjenlerin tespitinde kullanılmaktadır.

Test Türkeri

Prick Test Deri "prick" testi, ticari olarak kullanıma hazır durumda bulunan solunum yolu ve besin allerjenleriyle, ya da ender olarak ilaçlarla uygulanan bir testtir. Allerjik rinokonjonktivit, bronşiyal astma, atopik dermatit, kontakt ürtiker ile besin ve ilaç allerjilerinin tanısında kullanılır. Her yaşta uygulanabilir. Özellikle ön kola uygulanır.

Enjeksiyon daha yaygın oarak küçük çiziklere allergen verilmesi şeklindedir.Ağrılı bir işlem değildir.Allerjenin verilmesinden sonra 15 dakika beklenir,hastaya kaşımaması söylenir ve kollar belli bir pozisyonda tutulur. Bu işlemin yapılabilmesi için 15 gün Antihistaminik,Kortizon gibi ilaçları almaması ve hastalık olarak aktif dönemde olmaması istenir. Verilen hangi alerjene allerji varsa obölgede kızarıklık kabarıklık olur. Tesbit edilen alerjenlerden uzak durması kadar,bunlara karşı desentisizasyon yani aşılama günümüzde dil altı ilaç kullanımı önerilir.

Patch Test (Deri Yama Testi) Geçip tekrarlayan,temasa bağlı egzemalarda hastanın tesbit edemediği allerjeni bulmak için yapılır. Genellikle sırta uygulanır.Dikdörtgen tarzı deriye yapışan bantlarda allerjenler hazır haldedir. Test bölgesinin ıslanmaması (banyo, terleme, aşırı fiziksel aktivite, vb.) ve bantların yerlerinden ayrılmasına neden olabilecek etkinliklerde bulunulmaması gerektiği konusunda hasta uyarılır. 48 saat sonra test materyali çıkarılarak test alanı kalemle işaretlenir ve 30 dakika sonra değerlendirilir. Test bölgesi 72 veya 96. saatte yeniden değerlendirilir. Yalnızca 48. saatte yapılacak değerlendirme yeterli değildir. Geç ortaya çıkacak reaksiyonların saptanabilmesi için 72 veya 96. saatte ikinci ve üçüncü değerlendirmelerin yapılması gerekir.